Svar: Sikre barnets jernbehov
18. maj 2023
Alder:
6 mdr.
Kære bekymrede mor
Tak for dit brev, og velkommen tilbage :) Hvor dejligt, at I har fået en lillebror, stort tillykke med det:)
Anbefalingerne omkring jerntilskud er som følger:
Børn født til tiden, men med en fødselsvægt under 2500 gram tilbydes dagligt jerntilskud. Dette startes 6 uger efter fødslen, og der gives 8 mg dagligt til 6 måneder.
Børn, som får mere end halvdelen af deres ernæring som modermælkserstatning, skal have ½ dosis jern, dvs. ca. 4 mg hver dag eller 8 mg hver anden dag.
Børn, som er født for tidligt, det vil sige før 37. uge tilbydes jerntilskud dagligt. Dette startes 6 uger efter fødslen. Hvis fødselsvægten er under 1500 gram, så gives ca. 8 mg jern dagligt til 12 måneder. Hvis fødselsvægten er over 1500 gram, så gives ca. 8 mg jern til 6 måneder.
Børn som får mere end halvdelen af deres ernæring som modermælkserstatning, skal have ½ dosis jern, dvs. ca 4 mg dagligt eller 8 mg hver anden dag.
Der kan være andre anbefalinger fra neonatal- eller børneafdeling, og disse skal i givet fald følges.
Børn, der spiser vegetarisk, og som fortsat ammes i overgangsperioden, anbefales også et dagligt jerntilskud i form af dråber. Der gives også her ca. 8 mg dagligt, indtil barnet er 1 år. Hvis barnet ikke ammes, skal det have modermælkserstatning og får således jern derigennem.
Derudover sikres jernbehovet via en varieret kost. Det er f.eks. kød, fisk, æg, grøntsager, bælgfrugter, grød og fuldkornsbrød. Det er en rigtig god idé at variere mellem forskellige typer kød og fisk, ligesom det kan være en god idé at variere mellem hjemmelavet og færdiglavet grød. Det er også en god idé at bruge modermælkserstatning i grød og mos, for på den måde at øge jernindholdet.
Det anbefales også, at man giver frugt sammen med jernholdig mad. Citrusfrugter, æbler, pærer og mange andre frugter indeholder c-vitamin, der fremmer optagelsen af jernet fra den mad, som barnet spiser.
Retningslinjerne er altså nu sådan, at de for tidligt fødte børn, og børn som er født med en fødselsvægt under 2500 gram, har brug for jerntilskud, og dette tilskud startes ofte 6 uger efter fødslen. Børn, som lever vegetarisk og som derfor ikke får kød, fisk og æg og også ammes og ikke får modermælkserstatning, de vil også have behov for jerntilskud.
Men børn, som er født til tiden, og som spiser en varieret jernholdig kost, vil få deres behov for jern dækket via kosten, og de behøver således ikke jerndråber. Hvis din dreng også får modermælkserstatning i grød og mos, så få han også en del af sit jernbehov dækket derigennem. Jeg ved ikke, om du ammer, men hvis du giver flaske, så får han også jern via erstatningen her.
Når det er sagt, så kan børn, der ikke indtager tilstrækkelig jernholdig kost, naturligvis godt få behov for jerntilskud, men dette skal ordineres af læge.
Jeg håber, at dette gør dig lidt klogere på jerntilskud og anbefalinger, og at det også giver dig lidt ro med på vejen :)
Glæder mig til at følge dig og din lille familie endnu en gang :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske